Zgodovina uporabe soli v zimski službi

Sol, zlasti natrijev klorid, je že desetletja običajno sredstvo za posipanje cest med zimskimi razmerami. V večji meri se je sol začela uporabljati sredi 20. stoletja. Pred tem je zimsko vzdrževanje cest temeljilo predvsem na uporabi peska in gramoza ter drugih abrazivnih materialov za izboljšanje oprijema in zmanjšanje zdrsa na zaledenelih cestah. Te materiale so ročno raznašali delavci s pomočjo vprežnih vozov.

Uporaba soli v zimski službi se je razmahnila sredi 20. stoletja, ko so ugotovili, da je sol učinkovita pri zniževanju ledišča vode, kar je pomagalo pri taljenju ledu in snega na cestah. Uporabljali so sol v grobi obliki.

Sčasoma so se začele uporabljati tudi raztopine soli, tako raztopine natrijevega, kot kalcijevega in magnezijevega klorida. Raztopine je mogoče pršiti po cestnih površinah, kar omogoča hitrejše in bolj učinkovito odstranjevanje ledu in snega.

V laboratorijih proučujejo delovanje soli pod različnimi pogoji, v odvisnosti od koncentracije raztopine in temperature. Pri raziskovanju učinkovitosti delovanja soli so pomembna tudi opažanja izvajalcev zimske službe, saj se kontroliranim pogojem v laboratoriju na terenu priključijo še drugi dejavniki, ki prav tako vplivajo na delovanje soli, kot je na primer promet.

Z razvojem uporabe soli, se je razvijala tudi oprema, kot so posipalci in plugi, kar je še dodatno izboljšalo učinkovitost dela zimskih služb.

Čeprav se je sol izkazala za učinkovito sredstvo za preprečevanje poledenelih cest, so se začele pojavljati skrbi glede varovanja okolja. Prekomerna uporaba soli lahko povzroči onesnaženje tal in voda, škoduje vodnim ekosistemom ter povzroči škodo na avtomobilih in infrastrukturi.

Kot odziv na skrb za varstvo okolja in potrebo po bolj trajnostnih praksah, so se začele pojavljati alternativne metode in materiali. To vključuje uporabo soka iz rdeče pese, sirotke iz sira in kalijev acetat kot alternativne ali dopolnilne metode tradicionalnim tretmajem s soljo.

Raziskave in razvoj na področju zimskega vzdrževanja cest še naprej raziskujejo nove materiale in tehnologije za izboljšanje varnosti ob minimalnem vplivu na okolje. To vključuje uporabo pametnih cestnih sistemov, napovedno analitiko in bolj okolju prijazne metode protiledenja.

15. NOVEMBER 2023 I KAMNIK I SAMOSTAN MEKINJE